Notice: wp_deregister_script was called incorrectly. اسکریپت‌ها و شیوه‌نامه‌ها نباید پیش از wp_enqueue_scripts، admin_enqueue_scripts و login_enqueue_scripts ثبت یا فراخوانی شوند. Please see Debugging in WordPress for more information. (این پیام در نگارش 3.3 افزوده شده است.) in /home/ronakweb/domains/ronakweb.com/public_html/wp-includes/functions.php on line 3190 » ریدایرکت 301 چیست؟

ریدایرکت ۳۰۱ چیست؟

دسته بندی:
برچسبها:

طراحی سایت در اصفهان در این نوشته سعی دارد در مورد ریدایرکت کردن یک آدرس از سایت توضیحاتی را ارائه دهد. هر وب سایتی از ابتدای راه اندازی و پیاده سازی و سئوی آن مستلزم صرف هزینه، وقت و زمان است. صرف نظر از سود اقتصادی آن، رتبه و ارزشی که در طول این مدت کسب نموده برای مدیر یا مدیران آن بسیار پر اهمیت بوده و حفظ آن مستلزم شیوهای درست مدیریتی خواهد بود.

در طول فعالیت هر وب سایتی ممکن است به دلایلی به طور موقت یا دائم، آدرس صفحه یا صفحاتی از سایت تغییر کند. در این بین کاربران قدیمی به همان آدرس های قبلی مراجعه خواهد کرد و طبیعتا با پیغام خطای مرورگر مبنی بر پیدا نشدن صفحه مواجه خواهند شد. این حال ممکن است در طولانی مدت باعث از دست رفتن کاربران شود زیرا که کاربر ممکن است تصور کند وب سایت مورد نظرش به هر دلیلی از دسترس خارج شده است. پس چطور می توان دهها، صدها و یا میلیون ها کاربر را از تغییر آدرس صفحه یا صفحات سایت مطلع کرد. گذشته از این صفحات سایت در طول مدت زمانی هر چند طولانی توسط موتورهای جستجو ایندکس و ثبت شده اند و هر کدام ارزشی پیدا کرده اند که در رتبه سایت اثر گذار خواهند بود. برای رفع این مشکل و حفظ سئوی سایت راه حلی جز انجام عمل ریدایرکت نخواهیم نداشت.

 

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت 301 چیست؟

 

ریدایرکت  راه حلی است که در آن کاربران و موتورهای جستجو به طور خودکار به آدرس های جدید صفحه یا صفحات شما منتقل می شوند. یعنی انتقال کاربران یا موتورهای جستجو از آدرس های قدیمی به آدرس های جدید و یا به زبان دیگر یعنی تغییر مسیر به آدرس جدید.

به طور کلی به دو دلیل از ریدایرکت استفاده می کنیم:

  • زمانی که به هر دلیلی آدرس دامنه سایت تغییر یابد و ما مجبور به انتقال تمامی سایت و یا برخی از صفحات آن باشیم. ن بادر این حالت اگر قصد انتقال تمامی سایت را داشته باشیم چون آدرس تمامی صفحات تغییر می کند می توانیم با یک دستور کلی، کل سایت را یک جا منتقل کنیم.
  • زمانی که محتوای تکراری، بی کیفیت و یکسانی در برخی از صفحات خود داریم و به دلیل اصول سئو مجبور به انتقال آنها به یک آدرس یکسان باشیم. در این حالت بایستی برای صفحات مربوطه به صورت جداگانه اقدام به انجام ریدایرکت نماییم و برای هر صفحه به صورت مجزا دستور ریدایرکت تعریف کنیم.

 

انواع ریدایرکت

روش انجام ریدایرکت به هر دلیلی یکسان است فقط تعداد صفحات مهم هستند. ریدایرکت ها عملکرد مشابهی در زمان انتقال دارند و آن هدایت کاربر از آدرس قدیمی به آدرس جدید است، اما هدف از ریدایرکت متفاوت است و این باعث بوجود آمدن انواع ریدایرکت ها خواهد شد. مهم ترین انواع ریدایرکت ها عبارتند از :

 

۱- ریدایرکت ۳۰۲ یا ریدایرکت موقت: شاید به هر دلیلی مجبور باشیم صفحه یا صفحاتی از سایت خود را موقتا از دسترس خارج کرده و به آدرس جدیدی منتقل کنیم. حذف یک صفحه باعث نمایش خطای ۴۰۴ برای کاربر خواهد شد و در طولانی مدت از دیتابیس گوگل حذف می شود که به همراه حذف صفحه ارزش های آن نیز از بین می روند. ریدایرکت ۳۰۲ به ما این امکان را می دهد که به صورت موقت صفحه مورد نظر را به آدرس جدیدی منتقل کنیم. در این حالت آدرس جدید صفحه اندکس نشده و ارزش آدرس اصلی حفظ خواهد شد. کاربر نیز بدون اطلاع از اتفاقی که در حال موقوع است به صفحه مربوطه هدایت می شود. در این حالت باید حتما مدنظر داشته باشیم که زمان موقت و کوتاه باشد در غیر این صورت صفحه مربوطه در طولانی مدت ایندکس شده و ارزش های صفحه قبلی پاک خواهند شد. (مراجعه به سایر مقالات طراحی سایت)

 

۲- ریدایرکت ۳۰۱ یا ریدایرکت دائم: زمانی که به طور دائم به دلایلی مانند تغییر دامنه مجبور به انتقال از آدرس های قدیمی به آدرس های جدید هستیم از این روش استفاده می کنیم. در این حالت می خواهیم ضمن انتقال کاربران و موتورهای جستجو از آدرس های قدیمی به آدرس جدید، ارزش و رتبه صفحات از بین نروند. در واقع ریدایرکت ۳۰۱ یک Status Code است که به موتور جستجو اعلام می کند این صفحه به آدرس جدیدی منتقل شده است و موقع انتقال به دنبال آن نگردد و درسضمن انتقال کاربر به درس صفحه مربوطه، آدرس جدید را در دیتابیس خود جایگزین آدرس قبلی درس قبلی نمایدنماید.

روشهای دیگری مانند ریدایرکت موقت ۳۰۷ بر پایه پروتکل http، ریدایرکت مستقیم با استفاده از تگ Rel=Canonical و ریدایرکت سطح سرور Meta Refresh نیز وجود دارد که کمتر از آنها استفاده می شود.

 

دلایل استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ :

ریدایرکت 301 چیست؟

متخصصان سئوی اصفهان به دلایل زیر مجبور به استفاده از این ریدایرکت می شوند:

  • به علت تغییر نام و یا برند سایت
  • بالابردن اعتبار دامنه با ادغام http://، www و غیره.
  • ترافیک بالای یک صفحه و هدایت کاربران به صفحه ی دیگر
  • کوتاه کردن و تمیز کردن آدرس های سایت
  • جلوگیری از محتوای کپی و پایین بودن و تکراری بودن محتوای یک صفحه
  • خرید دامنه های مشابه به دامنه ی اصلی و یا فعالیت یکسان جهت افزایش ترافیک سایت

 

ریدایرکت ۳۰۱ به دو صورت اصلی انجام می شود :

  • از طریق فایل htaccess: این حالت در سمت سرور و با تغییر فایل htaccess انجام می شود.
  • از طریق صفحات سایت: این حالت با تعریف کد ریدایرکت در هر صفحه به صورت مجزا انجام می شود که به صور دستی و یا از طریق پلاگین های مربوط به هر زبان برنامه نویسی وب قابل انجام است.

مثال: انتقال سایت از آدرس قدیمی test.com  به آدرس جدید test.net با روش تغییر فایل htaccess

در این حالت کد زیر بایستی در فایل htaccess دامنه ی قدیمی اضافه شود:

RewriteEngine on

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^test.com [NC,OR]

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.test.com [NC]

RewriteRule ^(.*)$ http://test.net/$1 [L,R=301,NC]

نکات ضروری در انجام ریدایرکت

  • درصدی از ریسک در تمامی ریدایرکت ها وجود دارد.
  • ریدایرکت ۳۰۱ بهترین روش دائمی انجام ریدایرکت است.
  • در رتبه بندی صفحات، رتبه هر صفحه تنها یکی از فاکتور های گوگل است.
  • قوانین ریدایرکت باید کامل رعایت شود . ریدایرکت به صفحه غیر مربوط و یا انتقال صدها صفحه به صفحه اصلی نتایج درستی به همراه نخواهند داشت.
  • به جز درسآدرس صفحه، تغییری در سایر محتوای صفحه در ریدایرکت انجام نشود.

 

آنچه که بدیهی است هر مدیر وب سایتی در هر نوع ریدایرکتی بیشتر تمرکز خود را بر روی سئوی سایت در اصفهان می گذارد و چه بسا ممکن است با ریدایرکت های غیر واقعی رتبه های قبلی خود را نه تنها بالا نبرده بلکه از دست دهد. امیدواریم با خواند این مقاله در انجام ریدایرکت موفق عمل کنید.

 

850 بازدید بدون نظر
خیلی خوشم اومد.
به نظر من !!!

کد امنیتی: *

Notice: Undefined index: comment_notes_after in /home/ronakweb/domains/ronakweb.com/public_html/wp-content/themes/ronakweb2/functions.php on line 249

با عضوت در خبرنامه ایمیلی جدیدترین مطالب و فیلم های آموزشی را در ایمیل تان دریافت کنید. اعضاء خبرنامه و صفحات اجتماعی روناک وب از امکانات ویژه ای برخوردار خواهند شد !!!