Notice: wp_deregister_script was called incorrectly. اسکریپت‌ها و شیوه‌نامه‌ها نباید پیش از wp_enqueue_scripts، admin_enqueue_scripts و login_enqueue_scripts ثبت یا فراخوانی شوند. Please see Debugging in WordPress for more information. (این پیام در نگارش 3.3 افزوده شده است.) in /home/ronakweb/domains/ronakweb.com/public_html/wp-includes/functions.php on line 3190 » برنامه نویسی وب را از کجا شروع کنیم؟

برنامه نویسی وب را از کجا شروع کنیم؟

دسته بندی:
برچسبها:

برنامه نویسی وب را از کجا شروع کنیم؟

سوالی که برای اکثر افرادی که میخواهند وارد حوزه طراحی سایت و برنامه نویسی وب شوند پیش می آید این است که ما برای شروع برنامه نویسی وب باید از کجا شروع کنیم و خیلی وقتا این سوال برای این دسته از افراد گیج کننده و حتی باعث میشه که هیچ وقت به دلیل سردرگمی این کار رو اصلا شروع نکنند ، به همین دلیل در این مقاله میخوایم ببینیم که اولین قدم ها برای شروع برنامه نویسی وب چی هستن :

 

قدم اول : HTML ، طراحی ساختار صفحات وب

زبان HTML که مخفف کلمات Hypertext Markup Language است، پایه و اساس صفحات وب را تشکیل میدهد و اولین قدم برای شروع طراحی صفحات وب  محسوب میشود. HTML با استفاده از تگ های مخصوصی که دارد ، یک صفحه وب را نشانه گذاری میکند و به این وسیله ساختار اصلی یک صفحه وب را تشکیل میدهد. هر یک از این تگ ها برای مرورگر معنا و مفهوم خاصی دارند و برای ایجاد یک عنصر خاص باید از یک تگ خاص استفاده کرد برای مثال تگ img برای ایجاد تصاویر در صفحه وب.

آموزش پیشنهادی برای یادگیری HTML : آموزش HTML

برنامه نویسی وب را از کجا شروع کنیم؟

قدم دوم : CSS ، استایل دهی صفحات وب

همانطور که در بالا اشاره کردیم HTML فقط و فقط ساختار وب رو تشکیل میدهد که این ساختار خیلی بی رنگ و لعاب و کاملا بی روح است که نیاز به یک مکمل دارد تا بتواند این کاستی ها رو رفع کند ، خب الان وقتش رسیده که ما این مکمل رو به ساختار اصلی صفحه وب خودمون اضافه کنیم تا بتونیم یک قالب زیبا و حرفه ای رو ایجاد کنیم ، این مکمل زبان استایل دهی CSS  است.

CSS مخفف کلمات Cascading Style Sheets به معنی شیوه نامه آبشاری هست.

با استفاده از CSS میتوان استایل های متفاوتی رو به عناصر ایجاد شده توسط HTML نسبت داد. به عنوان مثال فرض کنید ما یک بخشی رو در صفحه با استفاده از HTML ایجاد کردیم حالا برای تعیین ابعاد این بخش مانند عرض و ارتفاع و یا برای تعیین رنگ این بخش ما از استایل های CSS استفاده کرده و از این طریق شکل و شمایل صفحه خودمون رو خلق میکنیم.

آموزش پیشنهادی برای یادگیری CSS : آموزش CSS

 برنامه نویسی وب را از کجا شروع کنیم؟

قدم سوم : جاوا اسکریپت ، برنامه نویسی صفحات وب

خب تا اینجا ما یاد گرفیتم که ساختار صفحه وب خودمون رو تشکیل بدیم و همچنین این صفحه رو استایل دهی هم بکنیم اما این صفحه وب ما باز هم از یک لحاظ کامل نیست ، از لحاظ اینکه صفحه ما کاملا استاتیک و ثابت است و هیچ منطق یا کنش و واکنشی ندارد ، برای اینکه ما بتوانیم صفحه وب خودمون رو کامل تر کنیم نیاز داریم تا این صفحه وب استاتیک و ثابت رو به یک صفحه داینامیک و پویا تبدیل کنیم و بعد از ایجاد ساختار و استایل دهی آن ، رفتار آن را کنترل کنیم که اینکار رو با استفاده از زبان برنامه نویسی قدرتمند جاوا اسکریپت انجام خواهیم داد.

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی تحت وب سمت کاربر (client) است که میتواند رفتار یک صفحه وب را کنترل کند.

چند مثال برای ملموس تر شدن مفهوم جاوا اسکریپت:

فرض کنید شما در صفحه وب خودتون بخواهید یک دکمه قرار دهید که کاربر وقتی بر روی این دکمه کلیک می کند یک اتفاقی بیافتد مثلا یک پیغام برای کاربر نمایش داده شود

یا مثلا یک Input را در صفحه قرار دهید که کاربر اگر مقدار درست را در Input وارد کرد پیغام درستی را به کاربر نمایش دهد و در غیر این صورت پیغام مناسب دیگری را نشان دهد

و یا اینکه بخواهید کاربر با کلیک بر روی یک دکمه ، یک قسمت از صفحه حذف یا یک المنتی به صفحه اضافه شود

همچین کارهایی با استفاده از HTML وCSS  قابل انجام نیست چون این زبان ها فقط میتوانند یک صفحه ثابت و استاتیک رو ایجاد کنند و برای انجام این کارها که در صفحه یک رفتاری رخ میدهد باید از جاوا اسکریپت استفاده کرد و صفحه را به یک صفحه داینامیک تبدیل کرد.

آموزش پیشنهادی برای یادگیری: آموزش جاوا اسکریپت

 

و اما قدم بعدی ، قبل از اینکه سراغ قدم بعدی بریم باید با یک مفهوم آشنا بشیم:

مفهوم برنامه نویسی سمت کاربر و سمت سرور:

دوستان تمامی زبان هایی که در بالا بهشون اشاره کردیم همگی جزء زبان های برنامه نویسی سمت کاربر هستند یعنی در واقع کدهایی که ما با زبان های سمت کاربر مینویسیم همگی در سمت کاربر و مرورگر کاربر اجرا میشوند و به عبارتی دیگر ما در برنامه نویسی سمت کاربر ظاهر صفحه وب خودمون رو تشکیل میدیم اما در برنامه نویسی سمت سرور کدهایی که مینویسیم مستقیما در سرور اجرا و پردازش میشوند و از دید کاربر کاملا مخفی هستند ، به عنوان مثال برای ذخیره سازی اطلاعات صفحه وب در پایگاه داده باید از زبان های سمت سرور استفاده بکنیم. به برنامه نویسی سمت کاربر اصطلاحا Front-End Programming و به برنامه نویسی سمت سرور Back-End Programming گفته میشود.

اگر بخواهید از اینجا به بعد وارد برنامه نویسی سمت سرور شوید قدم بعدی برای شما یادگیری زبان هایی مانند PHP یا ASP  خواهد بود در غیر این صورت اگر بخواهید در برنامه نویسی Front-End حرفه ای تر شوید قدم بعدی برای شما:

فریم ورک Jquery است

جی کوئری ( jquery ) یکی از محبوب ترین کتابخانه ها یا فریم ورک های جاوا اسکریپت است که تمام توسعه دهندگان وب در سراسر دنیا از این فریم ورک استفاده میکنند و میشه گفت که ” شور و نشاط خاصی رو به زندگی توسعه دهندگان وب بخشیده !

Jquery یکی از سریع ترین و کم حجم ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت است که کدنویسی جاوا اسکریپت رو به شدت آسون کرده و شعار jquery  اینه :

write less do more  یعنی کمتر بنویس و بیشتر انجام بده 

 

آموزش پیشنهادی برای یادگیری: آموزش Jquery

 

584 بازدید بدون نظر
خیلی خوشم اومد.
پیشنهاد میشه از مطالب زیر دیدن کنید
به نظر من !!!

کد امنیتی: *

Notice: Undefined index: comment_notes_after in /home/ronakweb/domains/ronakweb.com/public_html/wp-content/themes/ronakweb2/functions.php on line 249

با عضوت در خبرنامه ایمیلی جدیدترین مطالب و فیلم های آموزشی را در ایمیل تان دریافت کنید. اعضاء خبرنامه و صفحات اجتماعی روناک وب از امکانات ویژه ای برخوردار خواهند شد !!!