Notice: wp_deregister_script was called incorrectly. اسکریپت‌ها و شیوه‌نامه‌ها نباید پیش از wp_enqueue_scripts، admin_enqueue_scripts و login_enqueue_scripts ثبت یا فراخوانی شوند. Please see Debugging in WordPress for more information. (این پیام در نگارش 3.3 افزوده شده است.) in /home/ronakweb/domains/ronakweb.com/public_html/wp-includes/functions.php on line 3190 » طراحی لوگو و 20 نکته اساسی که باید در طراحی لوگو به آن توجه کرد

طراحی لوگو و ۲۰ نکته اساسی که باید در طراحی لوگو به آن توجه کرد

دسته بندی:

طراحی لوگو بخشی از معمول ترین پروژه های یک طراح وب است. گروه طراحی سایت روناک وب برخی از نکات مهم طراحی لوگو را در این مقاله ارائه کرده  که از نظرات و تجربیات طراحان حرفه ای می باشد. البته نمی توان همه این توصیه ها را در همه پروژه های هنری به یک میزان مورد توجه قرار داد. در این مقاله راهکارهای اولیه برای شروع کار طراحی یک لوگو را برای شما گردآوری کرده ایم که به شما کمک می کند کار خود را با برنامه ریزی و پس زمینه فکری لازم و کافی آغاز کنید.

طراحی لوگو و 20 نکته اساسی که باید در طراحی لوگو به آن توجه کرد

طراحی لوگو

۱- توجه به پیشنهاد مشتری در طراحی لوگو


بعد از اینکه مشتری شما فعالیت خود را شرح داد از او بخواهید که اگر پیشنهادی برای لوگو خود دارد بگوید. گاهی اوقات می توان از این نکته به بهترین نحو ممکن استفاده نمود.

۲- انتخاب یک شرکت حرفه ای در طراحی لوگو

 اگر طراحی لوگو سایت یا شرکت خود را به یک طراح حرفه‌ای بسپارید:

  • آرم شما متفاوت شده و براحتی در ذهن مخاطب می‌نشیند
  • دیگر نیازی به طراحی لوگو توسط شخص دیگر و تغییر در تمام تبلیغات و سایت خود نخواهید داشت
  • عمر مفید طرح شما بسیار زیاد بوده و تا چند سال نیاز به تغییر آن نخواهید داشت
  • آرم شما حرفه‌ای و مناسب به نظر می‌رسد.

۳- عدم استفاده از چند فونت مختلف در طراحی لوگو

استفاده از چند فونت متفاوت در طراحی لوگو مشکل مشابهی را برای بیننده رقم خواهد زد. حداکثر ار دو فونت و با سایز متفاوت در طراحی لوگو بهره بگیرید.

۴- توجه به نوع فونت در طراحی لوگو

برای یافتن فونت مناسب شما باید به شباهت و هماهنگی ظاهری آن با تصویر بکار رفته در طراحی لوگو دقت کنید. این امر نیازمند سلیقه و تجربه کافی در این زمینه است زیرا شباهت و هماهنگی بیش از حد بین این دو به بیینده تصویری یکپارچه منتقل می‌کند و اجازه تفکیک نوشته و طرح را در طراحی لوگو شما به او نمی‌دهد از طرف دیگر ناهمخوانی زیاد موجب سردرگمی بیننده و کاهش کیفیت بصری لوگو شما خواهد شد.

۵- عدم وابسته بودن لوگو به رنگ در طراحی لوگو

رنگ های مناسب از کلیدی ترین فاکتورها در طراحی لوگو هستند. سعی کنید تا جای ممکن از تنوع رنگ پرهیز کنید. قبل از ا انتخاب رنگ در طراحی لوگو معانی رنگ ها را بدانید تا رنگی که در ساخت لوگو استفاده می کنید مفهوم لوگو را به خوبی منعکس کند.

وابستگی به رنگ یکی از رایج‌ترین اشتباهات در طراحی لوگو است، بسیاری از طراحان علاقه زیادی به استفاده از رنگ‌ها برای انتقال مفاهیم دارند در‌حالی‌که استفاده از رنگ باید آخرین گزینه شما در طراحی لوگو باشد. بهتر است که کار خود را در ابتدا بصورت سیاه و سفید انجام دهید و ببینید که آیا هنوز مفهوم مورد نظر شما را به بیننده منتقل میکند یا خیر.

در ادامه یک تجزیه و تحلیل سریع در مورد رنگ ها ارائه شده است:

• قرمز: انرژی زا، جسورانه

• نارنجی: خلاقانه، دوستانه، جوان

• زرد: آفتابی، مبتکرانه، خوش بینانه

• سبز: رشد، آلی، آموزشی

• آبی: حرفه ای، پزشکی، آرام، قابل اعتماد

• بنفش: روحانی، عاقل، مهیج

• سیاه: معتبر و قدرتمند

• سفید: ساده، تمیز، خالص

• صورتی: سرگرم کننده و لاسی

• قهوه ای: روستایی، تاریخی، ثابت

۶- توجه به نسبت طول و عرض در طراحی لوگو

لوگوهایی که کوتاه و پهن هستند و یا باریک و بلند، از نظر بصری گیج کننده اند و تعادل بین نسبت طول و عرض در آن ها رعایت نشده است. لازم نیست همیشه در طراحی قرینه سازی دقیقی در طرح ایجاد شود اما وجود یک تعادل نسبتا مناسب و خوب بین طول و عرض آن برای داشتن یک لوگوی مطلوب و دلپسند از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بهتر است کار را با یک شکل هندسی ساده آغاز کنید. لوگوهای مربع شکل به اندازه لوگوهای دایره ای تاثیر گذار و زیبا هستند.

۷- توجه به سادگی و عدم پیچیده بودن در طراحی لوگو

سعی کنید کار شما زیاد گرافیکی نباشد و آن را ساده نگه دارید. این نکته را به یاد داشته باشید که یک نماد ساده بسیار تاثیر گذار تر از یک نماد شلوغ و پیچیده است.
ساده بودن را می توان تقریبا در نماد تمام شرکت های بزرگ مشاهده نمود

اگر در ابعاد کوچک مورد استفاده قرار گیرد بسیاری از جزئیات آن قابل مشاهده نبود و کیفیت اصلی خود را از دست خواهد داد. یکی از فاکتورهای مهم در طراحی لوگو آن است که به‌راحتی در ذهن افراد بماند و لازمه این امر سادگی آن است. نگاهی عمیق‌تر به طراحی لوگو شرکت‌های بزرگ مانند Nike، Apple و McDonald’s گواهی براین امر است.

۸- عدم توجه به مد در طراحی لوگو

اگر بخواهید کفش و لباس بخرید توجه به مد بد نیست چون بعد از مدتی باید آنها را دور بیندازید ولی لوگوی یک کمپانی یا سازمان چیزی نیست که مطابق مد روز طراحی شود بلکه باید با این دید که سالهای سال بدون تغییر زیبا و جذاب باشد طراحی شود و اگر غیر از این باشد و مجبور باشید هر چند وقتی مطابق مد طراحی خود را عوض کنید عملاً از هدف اصلی طراحی لوگو دور شده اید چون لوگو باید برای بیننده نام و اعتبار یک سازمان را تداعی کند و اگر مرتب لوگو عوض شود به مردم فرصت به خاطر سپردن نشان آن شرکت یا سازمان داده نخواهد شد.

۹-عدم توجه به جزئیات شرکت در طراحی لوگو

همانطور که قبلاً گفتم، در طراحی لوگو نباید تمام جزئیات کمپانی را به شغل برد مانند آدرس، عدد تلفن، و تارنما ها. نخست اینکه لوگو شما را شلوغ می کند، آن را به هم ریخته کرده و درک آن را برای مشتری مشکل می کند. دوم اینکه، اگر بخواهید جای شرکتتان را تغییر دهید چه اتفاقی می افتد؟ در این صورت باید دوباره لوگو را طراحی کنید. انگار کنید، هر بار که آدرس و یا شماره تلفن کمپانی را تغییر دهید باید لوگو کمپانی را نیز دوباره طراحی کنید. پس بهتر است که از اول شغل از پیمان دادن ویژگی های خاص شرکت در لوگو امتناع کنید.

۱۰ -ایجاد چند طرح مختلف از لوگو

در اولین گام ممکن است شما ایده های مختلفی برای لوگوی تجاری خود داشته باشید ،  همه ی آن ایده ها را روی کاغذ بیاورید تا بتوانید مقایسه کنید کدام یک از آنها کارآمد است و کدام را باید حذف کرد.

  • حتی بد ترین طرح ها که حذفشان حتمی است می توانند در ذهن شما جرقه ای ایجاد کنند تا ایده ای بهتر به فکر شما برسد و ممکن است بعضی از اجزای آن خوب به نظر بیاید و در لوگوی ایده آل نهایی بتوان از آن اجزا استفاده کرد… پس بدترین ایده ها هم می توانند خوب باشند !

۱۱- توجه به مقیاس پذیربودن لوگو در طراحی لوگو

تمام ابعادی و موقعیت هایی که شما از لوگو استفاده خواهید کرد را در نظر بگیرید ، “روزنامه ، بنر های تبلیغاتی ، امضای ایمیل ها ،وب سایت و …. آیا طرح شما مقیاس پذیر است ؟ لوگوی شما باید در همه ی اندازه ها به خوبی پیام شما را منتقل کند.

  • اگر طرح شما شامل خط های ریز و نازک باشد و جزیئات زیادی دربر گیرد فراموش نکنید که در اندازه های کوچک جزئیات خوب دیده نمی شود .

۱۲- توجه به ماهیت کمپانی در طراحی لوگو

یک کمپانی دارای ارزش های اصولی و بنیادی است که همیشه سعی می شود آن ها را در تاریخچه آن کمپانی آن ها برجسته و زنده نگه دارند. هنگام طراحی لوگو، طراحی باید این ارزش ها را مد نظر داشته و آن ها را در طرح خود بروز دهد. بهتر است برخی از موارد دارای ارزش را با آیتم های دیگر ترکیب کند. لازم به ذکر است که یک لوگوی هندسی که برای مدرسه و یا تدریس جبر و مقابله کارکرد خوبی دارد، برای یک مغازه بستنی فروشی که در خیابان قرار دارد اصلا مناسب نیست.

۱۳- انعکاس پیام در لوگو


در طراحی لوگو باید سعی کنید از همان ابتدا مفهومی را در ذهن داشته باشید و بخواهید پیامی را منتقل کنید. بنابراین در ابتدا سعی کنید پیامی را که می خواهید به مخاطب خود انتقال دهید یادداشت کنید. در تمام مراحل انتخاب لوگو یا طراحی لوگو و هم چنین طراحی لوگو آنلاین مفهومی که می خواهید برسانید را در نظر داشته باشید.

۱۴- توجه به خاص بودن در طراحی لوگو


نماد طراحی شده توسط شما باید مشابه نداشته باشد و مخصوص شما باشد.
چیزی که این لوگو را خاص می کند نکته ی ریزی است که طراح در آن اعمال کرده است.

۱۵- عدم درج توضیح کوچک زیر لوگو

این آیتم مشکلی ایجاد نمی کند اما جزو طرح لوگو به شمار نمی رود. وقتی قصد طراحی یک لوگو را دارید، یکی از اهداف شما این است که معنی و مفهوم ارزش های اساسی کمپانی را تا حد امکان ساده سازی کنید. شکی نیست هنگامی که سایز لوگو را برای استفاده روی یک خودکار کاهش می دهند، Tag Lineها به طور محسوسی غیر قابل تشخیص شده و به عبارت دیگر ناخوانا می شوند. Tag Line یا لب مطلب، را می توان در جاهایی که فضای بیشتری برای چاپ وجود دارد مثل فکس ها و یا سریرگ ها مورد استفاده قرار داد.

۱۶- توجه به برند در طراحی لوگو


در استفاده از نام تجاری در ساخت لوگو دقت کنید. برای مثال در طراحی لوگو ورزشی برای یک باشگاه می توان از فونت های قوی و در اندازه ی بزرگ استفاده کرد.

۱۷- توجه به بینندگان در طراحی لوگو

برخی از طراحان علایم تجاری را در طراحی لوگو بکار می‌برند که کاری اشتباه است. بهتر است بر روی نیاز مشتری و پیامی که قرار است به بیننده القا شود تمرکز و دقت بیشتری انجام گیرد.

۱۸- توجه به  کیفیت بالا در طراحی لوگو

برای طراحی لوگو باید از نرم افزارهای گرافیکی وکتور مانند Adobe Illustrator یا Corel Draw استفاده شود. تصاویر وکتور با تغییر سایز کیفیت خود را از دست نمی‌دهند ولی تصاویر طراحی شده با فتوشاپ با تغییر سایز کیفیت خود را از دست خواهند داد.

۱۹- توجه به تبلیغات در پایان طراحی لوگو

این آخرین مرحله از یک لوگوی موفق و قدرتمند است. هر چه زمانی که یک مخاطب برای نگاه کردن به لوگو صرف کند بیشتر باشد، میزان ضبط و نگهداری آن در ذهن او بالا می رود. فکر می کنید چرا لوگوی کمپانی Nike تا این حد موفق و دارای نمای آیکونی شکل است؟

آیا فقط به آن دلیل است که یک لوگوی بزرگ و معروف است؟ مطمئنا دلیل ماندگاری این لوگو این است که از طریق تبلیغات تجاری که در تلویزیون و آگهی تبلیغاتی چاپی و بنرهای متعدد دائما در معرض دید افراد است.

اگر چه این مورد خارج از کنترل طراح است، اما هنگام طراحی لوگو فکر کنید آن را برای کمپانی خودتان طراحی می کنید.

۲۰- توجه به ساختار شرکت در طراحی لوگو

لوگوی اغلب شرکت ها متنی- تصویری می باشد اگرچه این گونه لوگوها در صنایع پوشاک و خودرو سازی بیشتر مورد استفاده پیمان می گیرند. به کارگیری اشکال هندسی در طراحی لوگوها به منزله القای مفاهیم مشخصی به مصرف کنندگان است.

مثلاً لوگوهای دایره شکل مفاهیمی چون برقراری ارتباط، امنیت، تکامل، ادامه و راحتی را منتقل می کنند یا لوگوهای مثلثی شکل بیشتر بیانگر مفهوم انرژی، قدرت، تعادل، نظم و حتی شاخصه های مذهبی هستند.

جالب است بدانید لوگوهای چهارگوش تصویری از منطق، اعتبار و دقت را تداعی می سازند البته بعضی کمپانی های معتبر هم در کناره اسم بازرگانی خود فقط از یک خط منحنی استفاده می کنند که علت عمده آن انتقال مفهوم تحرک، نشاط و لذت در نزد مشتریان می باشد.

2,251 بازدید بدون نظر
خیلی خوشم اومد.
به نظر من !!!

کد امنیتی: *

Notice: Undefined index: comment_notes_after in /home/ronakweb/domains/ronakweb.com/public_html/wp-content/themes/ronakweb2/functions.php on line 249

با عضوت در خبرنامه ایمیلی جدیدترین مطالب و فیلم های آموزشی را در ایمیل تان دریافت کنید. اعضاء خبرنامه و صفحات اجتماعی روناک وب از امکانات ویژه ای برخوردار خواهند شد !!!